Pages

08 April 2011

Tanpa lelaki, bagaimana wanita menjaga diri?

Contoh_wushu
Boleh dikatakan, bilangan lelaki semakin berkurangan. Tengok saja di IPTA atau IPTS negara kita sekarang, ramai yang dikalangan mereka ialah golongan wanita. Pada masa akan datang, siapa lagi hendak menjaga wanita yang dikatakan golongan lemah dan sederhana ini kalau lelaki semakin berkurangan. Ini adalah sambungan pada enti sebelum ini [ LINK ]

Kami lelaki boleh lagi menjaga diri, akan tetapi mampukah seorang wanita itu menjaga dirinya di luar sana? Sedarkah kau wahai wanita, kau kini mudah terancam oleh bahaya. Kerana itu kau perlu belajar menjaga diri, belajar berdikari, dan menghindari diri dari bahaya. Kerana di dunia luar sana, terdapai berbagi ragam manusia, tambahan pula lelaki yang bersifatkan haiwan yang tidak dijangak kerakusannya. Memang ada lelaki yang berguna tetapi siapa tahu nasib kadang-kadang belum tentu menyebelahi kita.

Kalau kau mengatakan sudah cukup penyembur lada atau wisel, Az boleh katakan itu belum cukup lagi. Kau perlukan sesuatu ilmu mejaga diri, yang pastinya itu adalah ilmu mempertahankan diri. Tujuan Az bukan mahukan wanita kini menjadi ganas atau keras seperti lelaki, tetapi perlu ada inisatif sendiri untuk menjaga diri. 

Sekarang wanita perlu mengorak langkah lebih jauh, dan pandangan melangkaui zaman. Kalau kata seni beladiri kasar dan merbahaya, cari yang lembut dan sesuai dengan perwatakan anda. Seperti wushu cina Wing Chun kalau minat seni antarabangsa. Tapi saya amat mengesyorkan Seni Silat Cekak Malaysia, kerana ia lebih sesuai dengan wanita Islam melayu yang bersifatkan lembut dan sopan. Mata pelajarannya pula tidak mengambil masa yang lama untuk belajar, berbanding silat lain kata seorag sahabat.

Terserahlah pada diri, kerana kau yang perlu dipertahankan. Kepada lelaki pula sokonglah mereka. Ini demi masa depan. Apa pendapat pembaca sekalian?
Buangkan sifat takut, beranilah menghadapi masa, jangan kau merasa takut, semestinya Dia sentiasa bersama kita.

9 ulasan:

  1. urm . .lpas ni kena blajar silat lah nmpak nyer =)

    BalasPadam
  2. nasib baek mira dah ade taekwondo..1 step lagi nak sampai hitam..hehe :)

    BalasPadam
  3. hehhehe mcm tuu la gamaknye..

    kenapa dngan lelaki?? :P

    waahh!!! hebat!!! nanti leh le ngjo Az

    BalasPadam
  4. wachaaa !!!

    BalasPadam
  5. whether its lelaki or perempuan, there are the good and bad, it depends on who you meet and want.

    BalasPadam
  6. yes.. semestinya!!..
    but must have a protection too, right?

    BalasPadam
  7. ermm..dunia sudah akhir zaman...

    BalasPadam
  8. Taekwondo separuh jalan, silat cekak hanafi pun separuh jalan. huhu

    BalasPadam

Sebarang komen dan cadangan adalah digalakkan. Amatlah dihargai andai anda dapat MEnjadi pengikut sy. Terima kasih. ^_^