Pages

09 April 2011

Pokok mampu hidup atas batu, percaya tidak?

Cili_power_sepokok
Hari ni aku terkejut tidak tersangka, cili di rumah aku ni mampu bertahan dan terus membuahkan hasil yang pertama merah menyala. Kalau nak dilihatkan, ruang yang dia perlukan untuk terus hidup amatlah sempit. Dari mana datangnya sumber air dan tanah yang subur?

Sudah sekian lama tempat itu bersimen. Ajaib memang ajaib bagi aku walau pun ianya biasa bagi segelintir orang. Tapi apa mesej yang ingin diberi sebenarnya oleh pokok cili ini, atau ianya hanya kebetulan? Bagi Az setiap perkara yang terjadi mesti ada sebab munasabah yang boleh dijadikan alasan.

Baru-baru ini Az merasakan sudah tidak ada harapan lagi untuk meneruskan kehidupan. Berbagai-bagai halangan yang terjadi pada diri ini. Segala yang dilakukan banyak tidak menjadi. Bagaikan petanda nasib menyuruhku mengundurkan diri. Semakin hari semakin lemah. Aku mengalah seperti tidak terdaya lagi.

Tapi ibu bapa ku tidak putus-putus harapan memberikan berbagai-bagai nasihat dan tunjuk ajar. Aku cuba mengorak langkah mara kehadapan lagi, bersama-sama rakan yang turut memberi bimbingan. Aku terus mara dan kehadapan sekarang, alhamdulillah. Bila aku terlihat pokok ini aku percaya , mungkin pokok itu mengingatkan aku bahawa,

"   Kini usaha ku membuahkan hasil... !!   "
Usaha yang bersungguh-sungguh diiringi semangat yang kental, insyaallah pasti akan berjaya walau bagaimana besar atau rumitnya masalah yang datang itu. Asalkan ada kesugguhan dan tidak ada sifat putus asa. 

4 ulasan:

  1. tangan sapa lah yg baling benih situ..siap berbuah. memang tangan sejuk!

    BalasPadam
  2. wah,ini di namakan cili menjalar.
    Satu ja ka cili dia..huhuhu

    BalasPadam
  3. hehe..kuasa Allah kan...? sekali gagal xbmkne kite akn selame2 nye...lali ngan pepatah nie...tp bile diri sndri alami nye,mmg btol...xkn gagal kali ke-2 kalo kite usaha dengan gigih... =p

    BalasPadam

Sebarang komen dan cadangan adalah digalakkan. Amatlah dihargai andai anda dapat MEnjadi pengikut sy. Terima kasih. ^_^