Pages

05 April 2011

Berdoa yang bakal mengundang bala

Jangan_amalkan_seperti_gambar_ini
Sekarang ni Az cukup dah tak tahan tengok filem atau drama yang terlalu over acting ni. Aduh main pakai sental saja. Lagi-lagi babak yang paling aku nak hantam, babak berdoa. Haah.. ingat kite ni macam kucing nak mintak makanan dari tuan ke. Main buat muke sesedih, tengok kelangit. No!! Ada rasa macam nak kena korek biji mata? Janganlah jadikan itu bahan tontonan nanti jadi ikutan. 

Ada hadis nabi telah menegur seorang sahabat yang sedang berdoa, yang bermakna melarang dengan mengatakan akan dikorek biji mata jika melihat ke langit ketika berdoa. Kerana perbuatan tersebut amat tidak disukai-Nya.

Korang tau tak rasa hormat pada pencipta alam yaa rabbul jalil, dia umpama raja yang agung, dan kita hanya hamba yang kerdil. Sewaktu zaman cina, apabila maharaja mereka pergi sesebuah kampung dengan segerombolan tenteranya. Semua rakyat menirap diatas jalan sabagai tanda hormat. Sampaikan tidak boleh melihat mereka. Kalau didapati hukumannya korek biji mata. Haa kalau nak bayang keadaannya, macam filem lang buana babak terakhir dengan sultan. Macam tu cara hormat. Tapi kita dengan Allah buat saja apa yang disuruh, solat lima waktu dan jangan pandai-pandai tokok-tokok tambah. 

Ingat, apa tahap kita sehingga boleh menyamakan pandangan kita dengan-Nya. Tunduklah dengan hormat, mintalah dengan cermat.

6 ulasan:

  1. ouh. terima kasih atas teguran ni. hmm nasib baik sepanjang berdoa tak pernah dongak. mmg banyak drama macam tu sknk. nasib baik tak terikut2

    BalasPadam
  2. that's right az
    =)

    terikut2 dgn budaya lain lah tu. .

    BalasPadam
  3. terima kasih atas peringatan tu. :-)

    BalasPadam
  4. terima kasih atas peringatan yang diberikan.... kadang2 mereka yang berada dalam bidang seni x nampak benda tu sebenarnya salah... tapi tak salah kita menegur... Blogwalking.... hi...

    BalasPadam
  5. betul..betul...sy setuju...huhuhu...

    BalasPadam

Sebarang komen dan cadangan adalah digalakkan. Amatlah dihargai andai anda dapat MEnjadi pengikut sy. Terima kasih. ^_^