Pages

01 Mei 2011

Maruah Serendah 20sen

nilai_20sen_memusnahkan_bumi
"Kak, hari ni sabtu kempen "saturday no plastic bag". Kalau nak pakai jugak, kena bayar 20sen boleh ke" Tanya juruwang. Jawab pembeli tersebut, "Alaahh ... takpe, takpa, amik laa seringgit ni. Bukan mahal pun. takpa, lebih tu masuk poket ye dik". 
Apa yang kalian boleh simpulkan dari situasi ni. Makcik tu murah hati? Makcik tu berbudi bahasa? atau Makcik tu golongan kaya raya? Jawapannya, Makcik tu tidak faham erti isu semasa. Fine baik duk hutan je.
Kempen pengurangan penggunaan plastik. Semua orang sudah sedia maklum, kita perlu ada kesedaran demi menjaga bumi ini dari musnah dengan pencemaran yang makin menjadi-jadi. 
Pada pandangan Makcik tersebut, plastik barang keperluan, tak perlu susah-susah nak bawak beg berat-berat untuk membeli belah. 20sen harga yang murah berbanding tenaga yang dihabiskan membawa beg galas. Boleh la terus buang kalau kotor beg plastik tersebut.

Pada pandangan Az pula, adakah keperluan jika tahu plastik penyebab pencemaran. 20sen bolehkah nilai itu membantu pencemaran dari terus berkurangan? Adakah 20sen tersebut dimasukkan dalam tabung pencegahan pencemaran? adakah hanya bergantung pada kerajaan untuk memulihara kebaikan bumi ni? Adakah anda tidak kesah 20sen itu penyumbang kemusnahan alam semesta? 20sen itu segala galanya. Nak ke shoping complex letak harga satu beg RM10? 

Murah betul maruah masyarakat sekarang, kerana sanggup menyumbang lagi kemusnahan yang ada pada bumi. 20sen itu hanya pada yang betul-betul memerlukan beg plastik saja. Anda yang mampu, bawalah beg, atau troli sendiri. Kurang kan pencemaran. Jangan jadi penyebab kemusnahan atas sifat murah hati anda dari nila 20sen tersebut.

11 ulasan:

  1. mgkin org slalu aggp 20sen tu macam xda nilai sgt.....

    BalasPadam
  2. shera masa kerja, blum jumpa lg org yg nk beli beg plastik.. tp bler kte ckp ari ni x de beg plastik.. kite plak yg dimarah nyer.. bler ckp nk beg plastik kena byr 20 sen, die kata mahal 20 sen tu.. shera mcm tu pulak.. >.<"

    BalasPadam
  3. mungkin yer mkcik tueh xikut pkembangan semasa...n agk nye tak terfikir kot ape jadi akan datang... =.='

    BalasPadam
  4. faz satu family sentiase bwk beg plastik yg besar gedabak!!haha!

    BalasPadam
  5. kalau famly tasha g shopping hari sabtu kteorg akan bwak beg kain yg besau tu . .hehe

    BalasPadam
  6. ok bile kne caj 20sen je aku ckp xpela..xyah plstik..tp klu da belamabak brg mmg terpaksa la guna plastik..huhu T_T

    BalasPadam
  7. prevention is better than cure..tu la orang zaman sekarang..sebenrnya kos untuk pelupusan itu lebih mahal dri kos pembuatan beg plastik tu

    BalasPadam
  8. ish..ish...

    janji harus ditunaikan.. taraa!...
    http://cahayatermashyur.blogspot.com/2011/05/follower-ke-300.html

    BalasPadam
  9. tak perlu lg keluarkan beg plastik, keluarkan beg kertas jekk kan..huhu

    BalasPadam
  10. a'ah nape x buat je brown paper bag mcm kt oversea and wat services tuk penghantaran brg ke kereta@bus stop..sbb yg shopping ni selalu nye perempuan kalo beg tu x bertangkai kan ke susah nk mengangkat...mansuhkn je penggunaan plastik tu...

    BalasPadam

Sebarang komen dan cadangan adalah digalakkan. Amatlah dihargai andai anda dapat MEnjadi pengikut sy. Terima kasih. ^_^