Pages

25 April 2012

Cara Nak Menepati Masa

Cara-nak-menepati-masa

Aku ada seorang kawan yang susah sangat nak tepati masa. Itu belum masuk lagi bab tepati janji, yang memang boleh kata SELALU mungkir pada janjinya sendiri. Aku tidak menafikan, adakala aku pun terlalu leka sehinggakan terlajak masa. Kita semua pernah melakukannya dan sering mengulanginya. Tapi bagai mana hendak kita ubah tabiat itu? 

Setelah saya baca banyak bahan bacaan dan artikel mengenainya, saya dapat buat kesimpulan bahawa ada 2  penyebab utama yang paling besar bagi penyakit tidak tepati masa ini iaitu,

1. Solat diabaikan
Solat bukan lama. Sekadar cukup rukun dan apa yang sepatutnya. Masa solat begitu lama, tapi masa perbuatan solat tidak membazir maza. Boleh kata, masa makan nasi sepinggan pon tidak sampai. 
2. Bohong diamalkan
Memang benar ia berkesan untuk melarikan diri dari tanggungjawab. Tapi ia mampu membinasakan diri seperti racun. Bila selalu berbohong pada orang, maka dia akan mula berbohong pada diri sendiri. Dia akan berkata, 
"aku akan berlajar bersungguh-sungguh lepas main ni!" Dia akan mula leka dan terus bermain. dalam tidak sedar, dia mengulangi kesalahannya dan berbohong pada diri sendiri.
Jika dua perkara ini diabaikan, maka kita akan terus tidak menepati masa. Bila lagi kita nak berubah? Bila lagi kita nak berjaya? Maka untuk itu, untuk kita belajar menepati masa, kita harus bermula dari 2 perkara ini. Saya berani jamin 100% anda akan berjaya merubah diri. Kerana hanya ini yang mampu memperbaiki disiplin dan jati diri :) 

Ada satu hadis yang ingin saya selitkan bersama, 
Masa umpama pedang, jika kamu tidak memintasnya, maka ia akan mencantas mu.

Sekian.
P/s: dah lama sangat bertangguh masa nak post blog.. hehee.. (motivasi diri dan untuk sekalian pembaca )

5 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  2. salam kenal dikk

    dalam apa jua keadaan , solat memang x sepatutnya diabaikan .. ;)

    BalasPadam
  3. Yallah.. Bile sy bce... Terkejut..dlu sybx mcm ni.. Kerja semua ok.. Tpi bile sybtinglkn aolat..lama kelamaan prestasi kerja sy makin down.. Sllu lmbt ke pejbt.. Itu pun still x perasan lgi... Bile sy bce ni.. Sb brubperasan.. Ptut la sy susah btul nk twpati masa.. Insyallah sy akn try perbaiki dua pekara ni... Teeima ksih pde yg menulis blog ni..

    BalasPadam

Sebarang komen dan cadangan adalah digalakkan. Amatlah dihargai andai anda dapat MEnjadi pengikut sy. Terima kasih. ^_^