Pages

11 Mac 2011

Dimana Rasanya Nikmat

Siapakah mampu merasakan nikmat, apa pernahkah kau merasakannya? Kalau pernah, bisakah kau menyatakan, bagaimanakah rasanya dan bagaimanakah pula rupanya. Kata orang, nikmat itu ada dimana-mana. Kata ustaz, nikmat itu besama kita. Kata emak, nikmat itu kepuasan. Kata bapak, nikmat itu kesenangan.

APA ITU NIKMAT?

Sahabat sekalian, setiap nafas yang diberikan pada manusia dari Allah itulah nikmat. Segala-gala kesenangan itu adalah nikmat. Hidup, makan, rasa, dan bernafas itu semuanaya nikmat. Pernah kah kau bersyukur? Jauh sekali, hatta kadng-kadang pun hanya seketika.

BILA KAU MERASA NIKMAT?

Suatu hari aku berjalan dikawasan yang lapang, perjalanan nya jauuh dari sudut pandanagan, menuju pada satu tujuan. Matahari merah membakar bumi, bahangnya sepanjang berjuta kilometer pun cukup dirasaai penderitaannya. Peluh terus mengalir, badan membasahi pakaian. Pokok tidak kelihatan, apakan pula air sudah kehabisan.

"uhh, inikah cubaan"

Perjalanan diteruskan, menuju pangkalan. Tiada sebatang pokok yang rendang buat teduhan, mahupon pondok unuk menjadi tempat persinggahan. Aku terus berjalan,

"aku tak tahan, aduhh letihnya.... huuuu...."

(Saat ini penderitaan mula terasa )



Tiba-tiba ku terhidu bau air sungai yang nyaman. Langkah demi langkah, dah ku terlihat suatu yang sungguh indah.. waah..

( itu nikmat )

Ku mendekatinya dan mula mennyentuh air, lalu ku teruss menghirupnyaa..  "sruuuppp... aahhh.... ewmmm sejuknyaa"

( masa tegukan nikmat itulah mula terasa )

Air mengalir didalam tekak. Yaa Allah.. sungguh bermakna nikmat inilah yang ku harapkan. Sugguh beerti..

Ketika itulah nikmat akan terasa. Beryukurlah.

Sekian

wassalam..

7 ulasan:

  1. kadang - kadang
    mata sanggup terbuka sampai pagi
    sebab nak jawab exam pada siang hari ni
    tapi
    pernah tak kita?
    bangun qiam dengan hati yang sangat rela
    sebab takut MALAIKAT MAUT cabut nyawa esok pagi?
    pernah tak sanggup hafaz Al - Quran macam hafal nota yang berlambak - lambak tu?
    pernah tak diri sanggup tidur berteman Al - Quran
    macam mana selesa tidur bersama novel dan comics?

    BalasPadam
  2. waah.... betul2..

    sugguh bear kata2 mu.. Itulah duniawi..
    thanks sebab sudi beri pendapat. :)

    BalasPadam
  3. hihi..kena sntiasa beringt..
    igt2kn klu terlupe..
    manusia neh suke sgt trlupe..
    i took these words from my friend's blog..
    and sharing it with everyone...

    BalasPadam
  4. em2.. betul2.. selalu terluap.. takut aehh.. ewm hehe xpew.. pandai2 lah ambil yang mana baik dan buruk :)

    BalasPadam
  5. as-salam.. nice entry... bersyukurlah dengan nikmat yang diberi jangan sampai nikmat itu ditarik balik..

    BalasPadam
  6. betul2.. sebelum terlambat

    BalasPadam
  7. nice sgt^^ .nt tulis entry bes2 lagi ye .hee

    BalasPadam

Sebarang komen dan cadangan adalah digalakkan. Amatlah dihargai andai anda dapat MEnjadi pengikut sy. Terima kasih. ^_^