Pages

29 April 2011

Tiap-Tiap Sesuatu Ada Baik Buruk

Baik_buruk_lumrah_kehidupan
Tidak pernah lari dari hakikat, tiap-tiap perkara ada baik ada buruk. Hatta perkara baik sekalipun ada kekurangannya dan ada kala yang buruk itu adalah paling baik buat kita. 
Dua perkara,  
BaikBuruk     BermanafaatMelalaikan        BerbudiJahat
Biarpun susu Anlene banyak mana vitamin pun pasti ada buruknya, seperti mahal sangat harga, bukan sebarangan orang boleh minum dan lain-lain. Badan berketul nampak hebat dan gagah, tapi kekurangannya banyak berbelanja memakan vitamin, telur, dada ayam dan yuran gim yang tinggi demi mengekalkan kestabilan badan berbanding manusia biasa yang dapat berjimat didalam bandar yang nilai tinggi mata wangnya. Begitu juga kereta dan motor, bila hujan kereta selamat tapi bila trafik jem memang lambat, berbanding motor pula sebaliknya. 

Tiap-tiap perkara ada baik buruk. Jangan katakan semua ini buruk dan semua itu baik, melainkan yang kekal  sempurna hanya Dia dan kita pula sentiasa ada kelemahan tersendiri. 

Kalau kau kata tidak hensem, maka cari kelebihan mu itu. Siapa tahu kau lebih hebat, pandai, berharta, berhati mulia dari mamat hensem yang hanya tau melepak tepi jalan merempit tiada hala tuju tu. Perempuan pula kalau cantik sangat menjadi perhatian jejaka dan sentiasa menjadi buruan, tapi pada yang kurang menarik semestinya dia ada kelebihan tersendiri sama ada sifat anak yang taat, ikut perintah Allah, dan menutup aib. Tapi, walau apapun hanya diri sendiri dapat menilai perkara tersebut. 

Jangan bersedih akan tiap-perkara. Kerana pasti ada hikmah di sebalik tiap-tiap satu perkara. Siapa lebih tahu dari maha berkuasa yang mengetahui segala-galanya. 

9 ulasan:

  1. haha...semua ada kelebihan dan kekurangan tapi jarang org tengok kelebihan..yang banyaknya kelemahan..

    follow la blog ni..

    BalasPadam
  2. semua ada berlawanan kan.. kalau semua sama jek.. x best lak idup ni... Ikut lar mcm mana dia nak jadi.. baik ke jahat ke.. diri sendiri tentukan..

    BalasPadam
  3. jalan2 kat sini sambil baca entri....

    BalasPadam
  4. btol tu . .jgn bersedih akn tiap2 pekara :)

    BalasPadam
  5. betol belaka..

    tp sedih jgk sbb rasa tu da ada lam diri.. huhukkk sedeynye,,,

    mekasih kongsi ;-D (da epi balik)

    BalasPadam
  6. betol tu! sokong.. terbaik!


    saLam kenaLan...dr segmen gegar gegar Ben! huhu nice blog!(^_^)

    sudi2 lah lawat kiter plak ye



    http://themrizzo.blogspot.com

    BalasPadam
  7. salam saya nak tempah heade dgn banner,. hubungi saya di fb saya urut turun temurun

    BalasPadam
  8. salam saya nak tempah heade dgn banner,. hubungi saya di fb saya urut turun temurun

    BalasPadam
  9. La Tahzan! Allah tu Maha Adil...ape yg berlaku pasti ade hikmanye..lagipun Allah sygkan hambanya..jd gunakan nikmat dn keistimewaan ke jalanNYa..insyaall selamat dunia akhirat:P

    BalasPadam

Sebarang komen dan cadangan adalah digalakkan. Amatlah dihargai andai anda dapat MEnjadi pengikut sy. Terima kasih. ^_^