Pages

12 Februari 2011

Malaysia Negara Hebat


Amat bersyukurlah kita, dilahirkan di bumi Malaysia yang indah lagi aman. Malaysia, terletak di tengah-tengah garisan katulistiwa yang berada dalam kawasan hutan hujan tropika. Pernahkah anda terfikir, mengapakah kita tidak di lahirkan di tempat lain? Las Vagas, yang mempunyai casino besar di merata-rata pelusuk? atau Hollywood, tempat artis-artis disana tinggal? atau Jepun negara maju yang membangun.? atau Mesir, yang mane kita sudah pasti mudah memahami bahasa arab dengan mudah? apakah kelebihan sebenarnya negara yang sepatutnya kita cintai ini?


1. Terhindar dari bencana alam besar.
Syukur, kita terhindar darinya. Tiada gunung berapi, gempar bumi, puting beliung, dan lain-lain. hanya bencana kecil-kecilan sahaja yang berlaku, sepeti banjir dan gegaran kecil. Kita juga tidak termasuk dalam kawasan lingkaran api palsifik. Walaupun begitu, berdoalah agar negara kita terhindar dari bencana-bencana besar.


2. Antara negara Islam yang maju
Malayasia antara negara yang mendapat tempat di serata dunia. Dengan kejayaan sukan, pentadbiran, dan perniagaan. Melalui matawang Ringgit Malaysia, ia secara tidak langsung bakal menaikkan nilai matawang kita   ke mata dunia tidak lama lagi. tambahan pula jika dinar emas yang bakal negara kita laksanakan.



3. Menerapkan Hukum-hukum Islam
Hanya Malaysia saja mempunyai mahkamah Syariah yang lebih memfokuskan mengenai  hukum-hukum Islam. Melaluinya, sebarang kesalahan agama akan dibicarakan, sama ada urusan jenayah, agama, nikah, dsb. Kelebihan sistem Haji yang terbaik. Negara kita juga mendapat pujian dengan kelebihan cara pengurusan para jemaah yang hendak ke Mekkah bagi menunaikan haji pada setiap tahun. 

4. Suasana hijau hutan yang bersih
Kebersihan hutan yang masih terkawal dan khazanah-khazanah yang masih terjaga, membuatkan kini sudah tidak terkira nilai harganya. Kita boleh berbangga dengan kelebihan ini, berbanding negara lain.



 5. Berbilang kaum
Dengan adanya sifat bersatu antara kaum. Tiada masalah akan timbul seperti rusuhan atau tidak puas hati. setiap kaum berlainan cara, kelebihan, dan kekurangan, dengan penyatuan, negara kita akan mudah maju dan membangun. Bersama kita bersatu! demi bnagsa agama dang negara.




Justeru itu, bersyukurlah kita dilairkan dibumi bertuah ini.

Sekian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang komen dan cadangan adalah digalakkan. Amatlah dihargai andai anda dapat MEnjadi pengikut sy. Terima kasih. ^_^