Pages

17 Februari 2011

Syok ke blogging, apa faedahnya?


Blogging merupakan kegilaan golongan remaja masa kini. Melalui laman blogger.com, pengguna dapat mendaftar dan membina laman mereka dengan cara tersendiri mengikut kretiviti dan kepakaran masing-masing. Dengan kepakaran yang mereka ada, melalui blog mereka boleh menyampaikan bermacam-macam maklumat, berita, penulisan, pengiklanan, dan sebagainya. Antara yang saya boleh beri contoh seperti,

laman berita http://beritaup2date.blogspot.com/
laman peribadi http://bot2.blogspot.com/
laman semasa http://www.benashaari.com/
laman agama http://satuumat.blogspot.com/
laman tutorial http://maribinablog.blogspot.com/
dan sebagainya..


Betul kah blogger tidak ada life? Ada diantara mereka yang sudah lama berkecimpung dalam dunia maya ini. Tapi, tidak bermakna blogger niew kaki komputer! cermin mata tebal! nerd! atau sabagainya yang negatif. Haa.. itulah tanggapan sesetengah orang yang kurang memahami istilah blogger ini. Mereka juga manusia biasa. Bersosial sihat, dan mempunyai life sendiri.


Apakah kelebihan blogging? dan kenape ade sesetengah orang kate syoknyerblogging!!  haaa.. ni saya nak habaq mai. blogging memang syok! tapi kena ikut cara yang betul. Kenapa saya kata macam tu??

Macam yang saya katakan, macam-macam perkara kita boleh manafaatkan dengan blog ini. Boleh kita kongsikan atau kita sebarkan apa yang kita tahu. Sesetengah orang minat nak buat bisnes, ada juga suka-suka macam menulis diari, ada juga yang serius dalam bidang penulisan. Komuniti blogger masa kini sudah membiak keserata benua, dan boleh dikatakan penduduk Malaysia antara pengguna laman Blogger yang terbesar! Percaya atau tidak terserah pada diri sendiri. Anda boleh baca Artikel saya baru-baru ini, Malaysia top3 blogger dalam dunia. Sudah pasti yang sudah membaca tidak percaya, atau samar-samar. (hehehe..) Kalau benarlah, maka bagus la. Ini petanda rakyat Malaysia tidak buta IT, andai buta huruf jangan buta tuli,  biar buta mata jangan buta hati.


Apa bagusnya blogging? melalui kaedah blogging, kita dapat menyebarkan sesuatu perkara dengan pantas dan mudah. Ibarat pintu sesuka hati doremon. Ianya sesuatu yang baik, akan tetapi jika disalah guna, maka ia akan jadi seperti yang dicita. Pucuk dicita ulam mendatang. Niat pastikan betul, dan gunalah dengan cara yang terbaik.

Apakah berbloging ni boleh dapat untung? saya katakan ya!!  kerana sudah ramai yang membuktikan kejayaan mereka melaluinya. Tapi itu tidak bermakna ia boleh datang sekelip mata, bahkan ia datang sedikit demi sedikit, tangga demi tangga. Kalau anda pandai promosi, pandai menarik minat pembaca, maka anda akan dapat habuannya. Melalui laman iklan seperti nuffnang dan Innity juga boleh membantu selain bantuan domain sendiri seperti  Fivio.comMaka saya boleh katakan ia ada untungnya dari laman sosial yang boleh kata lebih merugikan dari menguntungkan.

Bagi yang sudah mahir dengan blog dan mula mencari-cari arah tuju, saya mencadang kan agar anda menyertai laman Syoknyerblogging, Komuniti Blogger Masa Kini, supaya mudah untuk memperomosikan blog anda, mencari rakan-rakan baru, berbincang isu-isu terkini, dan sebagainya. Laman forum ini adlah terbuka kepada sesiapasaja tidak mengira umur, pangkat atau darjat.


Jika anda berminat untuk memulakan blogging, anda boleh memulakan langkah sekarang, daftar blog anda sini. Jika yang sudah berjinak-jinak dangan blog, laman ini akan membantu memantapkan lagi rupanya agar lebih tampak gah dan hebat, seperti maribinablog.blogspot.com. Anda juga boleh membeli domain untuk menaikkan taraf blog kepada laman web melalui  Fivio.com.


blogger.com
'







Setelah mendaftar, hah!! maka boleh lah join kami dalam,  


Komuniti Blogger Masa Kini !!



Anda juga sekaligus boleh mendaftar sebagai ahli dan terus menyertai Syoknyerblogging. Komuniti Blogger Masa Kini yang di taja khas oleh Fivio.com dan "maribinablog.blogspot.com. Baru-baru ini mereka ada memuat satu kontest dan semestinya anda juga tertanya-tanya apakah hadiah-hadiahnya? Klik laman ini, dan anda pasti tidak akan menyesal, percayalah, (^_^) http://syoknyerblogging.com/showthread.php?tid=452. 




Bagi pendapat saya, semestinya blogging niew best!! heheh tu yang tak lepas tangan ku dari keyboard untuk terus menulis entry ni. sekadar pengalamn untuk dikongsi bersama. Tidak rugi mana pon. Apa lengah-lengah lagi, JOM LAAA!!!!



Contest Syoknyerblogging. Komuniti Blogger Masa Kini” di taja khas oleh 


Sampai disini saja bicara kalam ku.


Wassalam.


13 ulasan:

  1. goodluck ya..btul blogger ada life?

    http://wafiysuzly.blogspot.com/2011/02/aku-kehilangan-life-disebabkan-blog.html

    BalasPadam
  2. memang lahhh ader seronoknyer kan

    BalasPadam
  3. thanks cii... ^_^ working out for more goods =)

    BalasPadam
  4. terima kasih sbb sertai kontest syoknyerblogging. semoga berjaya. :)

    BalasPadam
  5. Terima kasih juga kerana sudi membuat kontest untuk kami =). Insyaallah.. hehehe

    BalasPadam
  6. huhuhuh..atleast seorang blogger kena ada 1 forum yg dia aktif..;P

    BalasPadam
  7. terjah dari SB...layan n3 yang masuk bertanding...good luck yaa

    BalasPadam
  8. @gdiamy1
    biasa saje.. kongsi2 ilmu pengetahuan =)

    @arieDRifke
    yeahh.. lebih cendrung pada SNB dari lain hehe..

    @Warna Warni Kehidupan
    yeaahhh luck for u too hehe.. same2 laa kite... takot niew + excited.. :D

    BalasPadam
  9. tahniah atas kemenangan anda :D

    BalasPadam

Sebarang komen dan cadangan adalah digalakkan. Amatlah dihargai andai anda dapat MEnjadi pengikut sy. Terima kasih. ^_^